Norma ISO 22343-1:2023
Norma ISO 22343-1:2023, wprowadzona we wrześniu 2023 r., ustanawia globalne ramy do testowania barier bezpieczeństwa pojazdów (VSB), takich jak blokady, zapory, słupki roadblockery, ławki, donice antyterrorystyczne i ogrodzenia. Zastępuje wcześniejsze standardy, takie jak IWA 14 i PAS 68, które były powszechnie stosowane do testowania wytrzymałości zabezpieczeń antyterrorystycznych. Nowa norma wprowadza szereg istotnych aktualizacji:
-
Aktualizacja klasyfikacji pojazdów i masy: ISO 22343 precyzyjnie aktualizuje klasyfikacje pojazdów, wprowadzając nowe kategorie masy, aby lepiej odzwierciedlić zmieniający się rodzaj pojazdów, które mogą stanowić zagrożenie.
-
Zaostrzenie warunków niepowodzenia: Norma wprowadza bardziej rygorystyczne zasady dotyczące sytuacji, w których pojazd może nadmiernie przeniknąć do strefy chronionej lub pozostawać mobilny po uderzeniu, co zwiększa skuteczność barier.
-
Redukcja dopuszczalnej masy odłamków: Norma zmienia dopuszczalną masę zanieczyszczeń z 25 kg do 2 kg, aby poprawić ochronę przed rozprzestrzenianiem się materiałów po uderzeniu.
-
Jednolite wymagania dotyczące miejsc testowych: Wprowadzenie bardziej jednolitych warunków gruntu w miejscach testowych zapewnia spójność wyników w różnych testach, co przyczynia się do rzetelności wyników.
-
Wymagania dotyczące kamer technicznych: Standard nakłada obowiązek użycia kamer rejestrujących w czasie rzeczywistym, co umożliwia uchwycenie pełnej sekwencji zderzenia i dokładniejszą analizę testów.
W skrócie, ISO 22343-1:2023 podnosi precyzyjność i standaryzację globalnych testów zderzeniowych, zapewniając, że bariery bezpieczeństwa, w tym blokady, zapory, słupki roadblockery, ławki, donice antyterrorystyczne oraz ogrodzenia, będą bardziej skuteczne w ochronie przed współczesnymi zagrożeniami, w tym atakami z użyciem pojazdów.
Przejdź do strony głównej